فیلم | «پرسه»؛ چهل یادداشت فرهنگی از سفری متفاوت
کد خبر: 3913131
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
نوبهار جان و دل/ ۳

فیلم | «پرسه»؛ چهل یادداشت فرهنگی از سفری متفاوت

کتاب «پرسه»، چهل یادداشت فرهنگی از خاطرات شهر‌های مکه و مدینه، در سفر عمره سیدعلی کاشفی خوانساری رقم خورده است.

فیلم | «پرسه»؛ چهل یادداشت فرهنگی از سفری متفاوتبه گزارش ایکنا، سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، در سفر به حج عمره، چهل یادداشت فرهنگی از خاطرات شهر‌های مکه و مدینه را در کتابی با عنوان «پرسه» به رشته تحریر درآورده است.
 
عناوین بعضی از یادداشت‌های این مجموعه عبارت‌اند از: حجاج اعصار ماضیه، عربی یا انگلیسی مسئله این است، سفرنامه‌های عهد فجر، اول رفیق ثم الطریق، تا بوده همین بوده، این جام جهان‌بین به تو کی داد حکیم، حج با طیاره و تذکره، افطار‌های مهمانی خدا، کتاب فروشی محله، در نظر بازی ما بی خبران حیران‌اند، روزنامه دیواری و ژورنالیسم زیارتی، قرآن یادگاری، امتحان نماز، حاجی فرنگی، کتک‌کاری با بچه‌ها، شب‌های اعتکاف، باز هم شب‌های اعتکاف و کتابخانه‌های مدینه.
 
سیدعلی کاشفی خوانساری در معرفی کتابش می‌گوید: امسال حج برگزار نمی‌شود، اما خواندن کتاب‌هایی با موضوع حج برای علاقه‌مندان به کتاب می‌تواند آن حال و هوا را برایشان زنده کند. 
 
کتاب «پرسه» مربوط به دومین سفر عمره‌ام است که سال 1380 انجام شد. در آن سفر من و تعدادی از دوستان و همکاران حوزه هنری، با هم به سفر عمره رفتیم. سفرنامه‌ای که من نوشتم، بیشتر جنبه فرهنگی دارد. یعنی من نوشتن درباره تاریخ حج، سفرنامه‌های مختلف مسلمانان و غیرمسلمانان درباره حج و وضعیت فرهنگی مکه را از کتابخانه‌ها، مطبوعات، شبکه‌های تلویزیونی مطالعه و مرور کردم و سعی کردم تجربه‌های متفاوت فرهنگی را در این سفر داشته باشم، از جمله اینکه توفیق داشتم، چون سفر در ایام ماه مبارک رمضان بود، در مسجدالنبی معتکف شوم و کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های مختلفی را در مکه و مدینه ببینم.
 
این کتاب اولین بار، دو نوبت در نشر حوا منتشر شد و سال‌ها بود که در بازار موجود نبود و خوشبختانه امسال در نشر آرون منتشر شد و در دسترس روزنامه‌نگاران، نویسندگان و کسانی که حال و هوای حج را دوست دارند، خواندن آن خالی از لطف نباشد.
انتهای پیام
captcha